sprawdzenie stanu amortyzatorów przed zimą

Zima nie jest czasem szczególnie sprzyjającym kierowcom. Wręcz przeciwnie – wymaga nie tylko dużych umiejętności, ale również odpowiedniego przygotowania pojazdu. Dotyczy to m.in. sprawdzenia stanu amortyzatorów, jeszcze zanim drogi pokryją się śniegiem i lodem. Naprawdę warto to zrobić! Dowiedz się, dlaczego i jak.

Zima stwarza skrajnie niekorzystne warunki dla każdego samochodu. Niskie temperatury, duża wilgotność, deszcz i śnieg, a przede wszystkim sól i chemiczne roztwory, którymi posypuje się drogi, sprawiają, że Twoje auto wymaga szczególnej opieki.

Jeśli chcesz o nie zadbać i przedłużyć jego żywotność, eliminując potencjalne usterki pozimowe, nie obejdzie się bez wiosennego przeglądu. Sprawdź, jakie elementy i podzespoły powinien on obejmować.

Amortyzatory podstawą bezpieczeństwa

Chociaż do sprawdzania stanu amortyzatorów powinni zachęcać mechanicy, każdy odpowiedzialny kierowca musi sam o tym pamiętać. Często mówi się o konieczności wymiany opon, zresztą bardzo słusznie, lecz nie można zapominać, że amortyzatory również wpływają na bezpieczeństwo drogowe, szczególnie zimą.

Tylko popatrz – jeżeli samochód jest załadowany po brzegi bagażem i pasażerami, jego ciężar wpływa na obniżenie się pojazdu, a co za tym idzie, powoduje większe obciążenie amortyzatorów. Droga hamowania natychmiast staje się dłuższa, a samo jeżdżenie bardziej ryzykowne. Cóż, trudno oszukać zasady fizyki.

Problem z amortyzatorami polega na tym, że ich eksploatacja nie wiąże się z jednoznacznymi, zewnętrznymi oznakami zużycia. Upływ czasu i inne czynniki działają jak gdyby poza świadomością kierowcy. Jeżeli zupełnie zapomni o tym elemencie samochodu, a mechanik nie wykaże się odpowiedzialnym podejściem, może być problem. Szczególnie zimą.

Niesprawne amortyzatory to nie tylko gorszy komfort jazdy – to także realne zagrożenie wpadnięcia w poślizg zarówno na oblodzonej, jak i mokrej drodze. Poślizg w kałuży to tzw. aquaplaning, którego należy unikać. W efekcie jego wystąpienia droga hamowania jest bowiem dłuższa nawet o kilkanaście, kilkadziesiąt metrów.

Co więcej, drżenie pojazdu spowodowane złym stanem amortyzatorów negatywnie przekłada się na komfort prowadzenia i ryzyko oślepienia reflektorami kierowców jadących z naprzeciwka. Nie można bagatelizować żadnej z omówionych sytuacji, tylko jak najszybciej pozbyć się ich przez kontrolę i ewentualną wymianę amortyzatorów.

Skuteczna kontrola i wymiana

Dobrym momentem na sprawdzenie stanu amortyzatorów jest wymiana opon - sprawdź nasz zimowy poradnik. Warto połączyć te dwie czynności i wyrobić sobie nawyk badania przy tej okazji. Po czym poznać, że z amortyzatorami nie dzieje się najlepiej?

  • Samochód traci normalną przyczepność, pochyla się podczas skrętów.
  • Koła odrywają się od jezdni na przykład podczas gwałtownego hamowania.
  • Droga hamowania jest dłuższa niż wcześniej.
  • Z amortyzatora cieknie olej.
  • Pojazd zjeżdża z toru, gdy pokonuje wystające z drogi przeszkody.
  • Opony zużywają się w szybszym tempie niż standardowo.

Nawet jeżeli samochód jest wyposażony w systemy EPS i ABS, to awaria zawieszenia może wpływać na działanie czujników i w efekcie powodować błędny pomiar oraz nieskuteczne działanie rozwiązań zaprojektowanych z myślą o bezpieczeństwie.

Na co jeszcze zwrócić uwagę

Pamiętaj, że amortyzatory są częścią układu zawieszenia, dlatego cały system powinien podlegać regularnej kontroli i ewentualnym naprawom. Gdy pojawiają się tzw. luzy, zaczyna się problem nad kontrolą auta. Może być także kłopot z prawidłowym ustawieniem zbieżności. A przecież nie chcesz, żeby opony zdzierały się nienaturalnie szybko, prawda?

Nie ma jednej, zawsze prawdziwej odpowiedzi na pytanie, jak długi czas wytrzymują amortyzatory. Czynniki, które wpływają na ich eksploatację, to nie tylko przebieg i styl jazdy, ale również przeciętne obciążenie, warunki pogodowe i stan dróg, po których najczęściej jeździ samochód. Łatwo się domyślić, że optymalne, wskazane warunki do jazdy, a więc ładna pogoda, świetna infrastruktura i jeszcze lepsze umiejętności kierowcy sprzyjają długowieczności.

Niestety, ale w praktyce nie zawsze jest tak kolorowo, dlatego dla własnego spokoju trzeba zabezpieczyć się przed nadejściem zimy. Eksperci wskazują, że przeciętny amortyzator wytrzymuje około 60-70 tysięcy kilometrów przebiegu, ale dla pewności warto regularnie sprawdzać jego stan, nawet co 20 tysięcy kilometrów.

wymiana amortyzatorów

Wymiana lub naprawa amortyzatora

Amortyzatory to na tyle kluczowy i skomplikowany element pojazdu, że jego serwis najlepiej powierzyć specjalistom. Warsztat samochodowy czy stacja kontroli posiadają ścieżki diagnostyczne, które ułatwiają dokładne zbadanie stanu zawieszenia i samych amortyzatorów. Pamiętaj, że ten element wymienia się parami, a nawet wszystkie cztery sztuki naraz! Do wyboru są oryginalne, droższe egzemplarze lub ich tańsze, niemarkowe zamienniki. Na szczęście istnieje kilka firm, które produkują całkiem niezłe, a korzystne w cenie produkty.