filtr cząsteczek stałych

Każde nowe auto w celu oczyszczania spalin, które wydziela pojazd podczas pracy jest wyposażone w specjalne filtry cząstek stałych. Filtr najprościej mówiąc ogranicza emisję cząsteczek sadzy. Każdy silnik wysokoprężny jest wyspoażony w taki filtr, który bardzo dobrze radzi sobie z oczyszczaniem.

Problem w pracy filtra pojawia się przy większym przebiegu, wtedy z tłumika zaczyna dymić, auto zaczyna tracić moc (przechodzi w tryb awaryjny), komputer pokładowy może pokazywać błąd silnika (Check Engine) lub zbyt wysoki poziom oleju. To znak, że problemem może być uszkodzony filtr cząstek stałych. Rozwiązania w takim przypadku mogą być trzy:

  • Wypalanie filtra (regeneracja) - koszt 100-400 zł
  • Wymiana filtra na nowy (oryginalny lub zamiennik, jeśli występuje w danym modelu)
  • Usunięcie filtra - koszt 1000-1200 zł

Wymiana filtra DPF/FAP

W przypadku drugiego rozwiązania trzeba się liczyć z wysoką ceną, jaką trzeba zapłacić na filtr DPF. Rozbieżność cenowa jest duża począwszy na przykład od Peugeota 308 z 2011 roku za ponad 2 700 zł do nawet do 10 000 zł w nowej Mazdzie 6 z silnikiem 2.0 z roku 2009.

źródło: http://mojafirma.infor.pl/moto/eksploatacja-auta/uklad-wydechowy/319611,Ile-kosztuje-nowy-filtr-czastek-stalych-DPF.html

Problemem jest żywotność filtrów cząsteczek stałych. Eksploatacja filtra kończy się zazwyczaj przy około 100 000 km. Po takim przebiegu filtr nadaje się do wyrzucenia. Nowe układy są drogie i jak widać rozwiązują problem tylko tymczasowo.

układ wydechowy

Usuniące filtra DPF/FAP

W przypadku trzeciego rozwiązania usunięcie filtra wiąże się z fizycznym usunięcie filtra z układu wydechowego oraz przeprogramowaniem komputera głównego ECU. Operacja jest jednorazowa i rozwiązuje problem raz na zawsze. Usunięcie filtra DPF/FAP (ang. diesel particulate filter/ fr.filtre à particules) to również korzyści, o których kierowcy mogą po prostu nie wiedzieć. Auto może poprawić swoje osiągi, zyskując parę koni mechanicznych więcej oraz zmniejszy się zużycie paliwa, ponieważ brak filtra cząsteczek stałych powoduje zmniejszenie oporu dla spalin wydalanych na zewnątrz pojazdu.

Filtry DPF/FAP i można usunąć praktycznie z każdego auta: VW, Audi Seat Skoda, Opel, Fiat, Saab, Peugeto, Renault, Nissan, BMW i inne. Prawidłowo przeprowadzona operacja usunięcia filtra nie pociąga za sobą żadnych problemów technicznych, a trwałość silnika nie ulegnie pogorszeniu.


Podsumowując jeśli w Twoim samochodzie pojawiają się następujące objawy:

  • auto straciło moc i jeżdzisz w trybie awaryjnym
  • wzrosło spalanie
  • po regeracji filtra ciągle komputer pokładowy pokazuje błedy
  • na wyświetlaczu pojawiają się ostrzeżenia, których nikt nie potrafi skasować
  • wzrasta poziom oleju
  • kolejny zakupiony filtr PDF się zapchał

Najlepszym rozwiązaniem będzie usunięcie filtra i pozbycie się problemu raz na zawsze.