komputerowa diagnostyka samochodowa

Jeśli byłeś kiedyś w warsztacie samochodowym na pewno widziałeś serwisanta z laptopem lub urządzeniem, które przypomina przenośny komputer. Samochody, które jeżdżą po naszych drogach są wyposażone w komputery, nie takie, które są Tobie znane, ale jednostki centralne, które sterują pracą silnika i wszystkich podzespołów.

Jeśli podczas jazdy usłyszysz charakterystyczny dźwięk dla danego zdarzenia (np. niedopięte pasy) albo na ekranie w okolicy zegarów wyświetli się informacja o małym ciśnieniu powietrza w oponie, niedomkniętych drzwiach lub konieczności wymiany oleju to właśnie jest to zasługa komputera pokładowego Twojego samochodu.

DIAGNOSTYKA SAMOCHODOWA

diagnostyka silnika

Systemy komputerowe montowane seryjnie w samochodach pojawiły się w latach 80. Zwany potocznie system OBD (On Board Diagnostic) nadzorował pracę silnika i przeprowadzał diagnostykę podstawowych podzespołów oraz sygnalizował uszkodzenia. W latach 90 pojawił się system OBD II, który charakteryzował się aktywną diagnostyką elementów i poszczególnych układów. W kolejnych latach pojawiały się kolejne rozwinięcia systemu, jak np. EOBD, czyli europejska odmiana OBDII. Jeśli mielibyśmy uporządkować wszystkie informacje to każdy auto wyprodukowane w UE po 1.01.2001 powinny być wyposażone w protokół komunikacji OBD II.

Pomijając już wszystkie informacje czysto techniczne komputerowa diagnostyka ma bardzo dużo zalet. Dzięki niej można rozpoznać stan techniczny pojazdu bez otwierania klapy silnika, bez wykorzystania kosztownej aparatury pomiarowej. Taka diagnoza daje możliwość oceny stanu technicznego najważniejszych podzespołów i elementów.

Dokonuje się tego np. odczytując wartości pomiarowe, następnie porównując je z wartościami deklarowanymi przez danego producenta. Dzięki posiadaniu odpowiedniego interfejsu jest to możliwe!.

Chyba najpopularniejszym formą wykorzystania komputerowej diagnostyki samochodowej jest rozpoznawanie kodów usterek, które za pomocą określonego ciągu znaków informują serwisanta, w którym miejscu znajduje się usterka. Również po przeprowadzonej naprawie, wymianie komputerowa diagnostyka podczas jazdy poinformuje o parametrach pracy silnika, ciśnienia doładowania, temperaturze, czasach wtrysków itp.

Jak to się dzieje?

Komputery we współcześnie produkowanych samochodach, które sterują silnikiem, posiadają specjalne układy diagnostyczne. Producent programuje je w taki sposób, aby czujniki i podzespoły odpowiadały za prawidłowe zakresy pracy. Jeśli, któryś z parametrów nie mieści się dopuszczalnych normach, komputer zapisuje go w pamięci w postaci odpowiedniego kodu błędu.

Szczególnie polecamy wizytę w naszym serwisie w celu sprawdzenia auta przed zakupem i podłączeniu go "pod komputer". Częstym przypadkiem jest ukrywanie usterek przed handlarzy, ale po komputerowej diagnostyce można je szybko zdiagnozować.

W serwisie Transjack dysponujemy profesjonalnym sprzętem do komputerowej diagnostyki samochodowej praktycznie każdego współczesnego producenta samochodów. Dlatego jeśli potrzebujesz szybkiej i co najważniejsze fachowej diagnostyki zapraszamy do odwiedzin naszego warsztatu w Gryfowie Śląskim.