Wymiana płynu chłodniczego przed zimą

Po mroźnej nocy samochód miał problemy z uruchomieniem silnika lub co gorsze wskazówka temperatury silnika wskoczyła na czerwony zakres, a z silnika wydobywają się kłęby białego dymu? Jest to problem z układem chłodzenia, a dokładnej płynem chłodniczym.

Podczas mrozów niezwykle groźny dla silnika może okazać się letnik płyn chłodniczy, którego temperatura wrzenia jest wysoka, co w okresie zimowym nie jest zalecane, doprowadzić może nawet do mechanicznych uszkodzeń w silniku! Dlatego nawet jesienią przed okresem zimowym już warto zastanowić się nad wymianą płynu chłodniczego na zimowy. W ten sposób uchronimy silnik samochodu przed zagrzaniem i zakonserwuje elementy silnika przed rdzewieniem i korozją.

Te właściwości sprawiają, że droga hamowania na oponach zimowych może być nawet o 27% krótsza niż w przypadku auta na oponach letnich. Mówimy tu oczywiście o warunkach przy zalegającym śniegu lub lodzie.

Za co odpowiada układ chłodzenia?

W lecie oczywiście chroni silnik przed przegrzaniem.

Zimą natomiast ma za zadanie utrzymać optymalną temperaturę pracy. To dzięki układowi chłodzenia szyby w samochodzie są odszronione i odparowane. Płyn chłodniczy ogrzewa wnętrze oraz podgrzewa np. elementy w instalacji gazowej.

Wymiana płynu chłodniczego przed zimą

Jaki wybrać płyn chłodniczy?

Na rynku znajduje się wiele kolorowych płynów chłodniczych np. niebieskie, różowe, a nawet pomarańczowe. Wśród kierowców utarła się zasada, że wystarczy wybrać ciecz o takim samym kolorze, jak dotychczas. Wszystko byłoby proste, gdyby nie fakt, że producentów jest wiele, stosują różne barwniki i wspomniana wyżej zasada nie jest już obowiązująca.

Płyny chłodnicze można podzielić do zastosowania w układach z miedzianą chłodnicą oraz nowocześniejszych z chłodnicą aluminiową. Istnieją również płyny, które można zastosować do każdego rodzaju układu. Istnieją jeszcze koncentraty do rozcieńczania z wodą. I w końcu różne płyny posiadają różną odporność na ujemne temperatury. By nie popełnić błędu najlepiej zasięgnąć rady w instrukcji obsług pojazdu lub poprosić o pomoc naszych mechaników.

Oprócz samego płynu warto też poddać kontroli stan samej chłodnicy, jej szczelność itp. Świadomość kierowców na temat układów chłodzenia w okresie letnim, przed wyjazdem na wypoczynek jest wysoka, jednak konserwacja układu chłodzenia i wymiana płynu przed okresem zimowym już nie do końca. Tym bardziej, że wymiana płynu i odpowietrzenie układu zająć może co najwyżej kilkadziesiąt minut, a cała operacja powinna zamknąć się w kwocie 150-200 zł (razem z kosztem zakupu płynu).

Taki koszt jest nieporównywalnie niższy niż uszkodzenia silnika spowodowane przegrzaniem. Zapraszamy do odwiedzin naszego serwisu i na okresowe wymiany płynów w chłodnicach. Dzięki wymianie silnik zyska ochronę przed przegrzaniem, zamarzaniem i korozją oraz zmniejszy ryzyko awarii do absolutnego minimum.